شکستن سنگ مرمر برای میز توسط گربه بازیگوش همسایه

تزیین سنگ های گرانیت و سنگ مرمر برای میز از نظر خواص فیزیکی، مکانیکی و پتروگرافی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. برخی از نمونه‌های گرانیت و مرمر مصری برای ارزیابی خواص فیزیکی و مکانیکی و تأثیر آنها بر استفاده در دکوراسیون ساختمان مورد آزمایش قرار گرفتند.

تست مقاومت فشاری گرانیت از 1050 تا 1358 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای سنگ مرمر نتایج از 827 تا 1020 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع متغیر است. نتیجه چگالی خشک گرانیت 2.69 و چگالی خشک مرمر 2.62 است.

نتایج به‌دست‌آمده، مناسب بودن نمونه‌های مورد مطالعه را به‌عنوان سنگ‌های تزئینی برای تزیینات ساختمان و کاشی‌های باغ تایید می‌کند.

واکنش اسیدی: سنگ مرمر برای میز که از کربنات کلسیم تشکیل شده است، در تماس با بسیاری از اسیدها واکنش نشان می دهد و اسید را خنثی می کند. این یکی از موثرترین مواد خنثی کننده اسید است. سنگ مرمر اغلب خرد می شود و برای خنثی سازی اسید در نهرها، دریاچه ها و خاک ها استفاده می شود.

برای خنثی سازی اسید در صنایع شیمیایی نیز استفاده می شود. داروهای ضد اسید دارویی مانند “Tums” حاوی کربنات کلسیم است که گاهی اوقات از سنگ مرمر پودر شده ساخته می شود. این داروها برای افرادی که از رفلاکس اسید یا سوء هاضمه اسید رنج می برند مفید هستند. سنگ مرمر پودری به عنوان پرکننده بی اثر در قرص های دیگر استفاده می شود.

سختی: سنگ مرمر که از کلسیت تشکیل شده است دارای سختی سه در مقیاس سختی Mohs است. در نتیجه تراشیدن سنگ مرمر آسان است و همین امر آن را برای تولید مجسمه ها و اشیاء زینتی مفید می کند. شفافیت سنگ مرمر آن را به ویژه برای بسیاری از انواع مجسمه ها جذاب می کند.

سختی و حلالیت کم سنگ مرمر امکان استفاده از آن را به عنوان افزودنی کلسیم در خوراک دام فراهم می کند. افزودنی های کلسیم به ویژه برای گاوهای شیری و جوجه های تولید کننده تخم بسیار مهم است. همچنین به عنوان یک ساینده با سختی کم برای شستشوی وسایل حمام و آشپزخانه استفاده می شود.

قابلیت پذیرش پولیش: سنگ مرمر پس از سمباده زدن با مواد ساینده به تدریج ظریف تر، می تواند به درخشندگی بالایی برسد. این اجازه می دهد تا قطعات جذاب سنگ مرمر برش داده شوند، صیقل داده شوند و به عنوان کاشی های کف، پانل های معماری، سنگ های رو به رو، طاقچه های پنجره، آج پله ها، ستون ها و بسیاری دیگر از قطعات سنگ های تزئینی استفاده شوند.