مادری با صابون روشن کننده دکتر بیز کودکان خود را مسموم کرد

احتمالاً با یک تصادف هزاران سال پیش آغاز شد. طبق یکی از افسانه ها، باران چربی و خاکستر قربانی های مکرر حیوانات را به رودخانه ای نزدیک می برد، جایی که آنها کفی را تشکیل می دادند که توانایی قابل توجهی در تمیز کردن پوست و لباس داشت.

شاید این الهام منشأ گیاهی در محلول‌های کف‌دار حاصل از جوشاندن یا له کردن گیاهان خاص داشته باشد. با این حال، کشف باستانی صابون، تاریخ بشر را تغییر داد.

اگرچه اجداد ما نمی‌توانستند آن را پیش‌بینی کنند، صابون روشن کننده دکتر بیز در نهایت به یکی از مؤثرترین دفاع‌های ما در برابر پاتوژن‌های نامرئی تبدیل می‌شود.

مردم معمولاً صابون را ملایم و آرام‌بخش می‌دانند، اما از دیدگاه میکروارگانیسم‌ها، اغلب بسیار مخرب است. یک قطره صابون معمولی رقیق شده در آب برای پاره شدن و از بین بردن بسیاری از انواع باکتری ها و ویروس ها، از جمله ویروس کرونای جدید که در حال حاضر در سراسر جهان در حال چرخش است، کافی است.

صابون

راز قدرت چشمگیر صابون ساختار هیبریدی آن است. صابون از مولکول های پین مانندی ساخته شده است که هر کدام دارای سر آبدوست به راحتی با آب پیوند می خورد و دم آبگریز دارد که از آب دوری می کند و ترجیح می دهد با روغن ها و چربی ها پیوند بخورد.

این مولکول‌ها، وقتی در آب معلق می‌شوند، به‌طور متناوب به‌عنوان واحدهای انفرادی شناور می‌شوند، با مولکول‌های دیگر در محلول برهم‌کنش می‌کنند و خود را به شکل حباب‌های کوچکی به نام میسل جمع می‌کنند که سرها به سمت بیرون هستند و دم‌ها در داخل جمع می‌شوند.

برخی از باکتری ها و ویروس ها دارای غشای لیپیدی هستند که شبیه میسل های دولایه با دو نوار دم آبگریز است که بین دو حلقه سر آبدوست قرار گرفته اند. این غشاها با پروتئین‌های مهمی پوشانده شده‌اند که به ویروس‌ها اجازه می‌دهند سلول‌ها را آلوده کنند و وظایف حیاتی را انجام دهند که باکتری‌ها را زنده نگه می‌دارد.

پاتوژن‌های پیچیده شده در غشاهای لیپیدی شامل ویروس‌های کرونا، H.I.V، ویروس‌هایی که باعث هپاتیت B و C می‌شوند، تبخال، ابولا، زیکا، دنگی و باکتری‌های متعددی هستند که به روده‌ها و مجاری تنفسی حمله می‌کنند.