هیجانات روحی و روانی تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیرند

در آزمایشات مشخص شده است که رنگ خوراکی ایرانی تا چه حد می توانند پیوند بین حافظه و هیجان عاطفی را تقویت کنند.
محققان دانش‌آموزان را مورد نظرسنجی قرار دادند و از آن‌ها خواستند که پاسخ‌های خود را در مورد رنگ‌هایی که با طیف وسیعی از احساسات مرتبط می‌کنند، بدهند.
این نشان داد که اکثر شرکت کنندگان رنگ سبز و رنگ خوراکی مایع را با احساساتی مانند آرامش، شادی، آسایش، امید و آرامش مرتبط می دانند.
رنگ سیاه با غم و اندوه و افسردگی مرتبط بود. بنابراین، ممکن است فرض شود که رنگ ها اثر هیجان عاطفی را ایجاد می کنند.
مسائل معلق مربوط به نوع احساسات و شدت هیجان برانگیخته شده توسط یک رنگ خاص است.
لینارس و همکاران کشف کرده‌اند که رنگ‌های سرد دیوار در کلاس‌های آموزشی نسبت به رنگ‌های گرم تأثیر بهتری بر فرآیندهای تمرکز و حفظ دارند.
موریتا و کامبارا بررسی کردند که رنگ خوراکی ۱۴۰۱ معمولی بهتر از تاری به حفظ کردن کمک می‌کنند. متخصصان وجود روابط بین دید و فضای رنگی از لحاظ ادراکی همگن را بررسی کردند که می تواند به طور قابل توجهی بر فرآیندهای تمرکز و به خاطر سپردن تأثیر بگذارد.

مشکلات استفاده از رنگ برای حفظ محتوای آموزشی و افزایش سطح توجه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

عوامل مختلف تأثیر مثبت بر تقویت حافظه انسان و افزایش سطح ذخیره سازی و شناسایی رنگ خوراکی در حافظه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

توجه، از منظر روان‌زبانی، یک زمینه مهم تحقیق در مورد تداعی رنگ، تمرکز و عملکرد حافظه برای دستیابی به نتایج آموزشی مؤثر است. مطالعات متعددی اهمیت رنگ‌هایی را که ممکن است حافظه فعال را در فرآیند یادگیری به کار گیرند، ثابت کردند.

مطالعات فوق نشان داد که رنگ ها نقش مهمی در کاهش بار شناختی جویندگان آموزش در فرآیند تحصیلی دارند. بنابراین، توصیه‌هایی در مورد استفاده از پس‌زمینه‌های رنگارنگ و تصاویر رنگی برای اجتناب از بار شناختی و بهینه‌سازی اهداف یادگیری ایجاد شد.

علاوه بر این، روش‌های کدگذاری رنگ و سیگنال‌های رنگی نیز در موقعیت‌های استرس‌زا، ناشی از شرایط یادگیری و کار امروزی برای متخصصان پزشکی مفید هستند.

  • منابع:
    1. Color education: A study on methods of influence on memory
  • تبلیغات: 
    1. داستان آلوئه ورا که در مریخ می روید!
    2. نوعی گلاب که فرمانروایان مصر به همسر خود هدیه می دادند
    3. آتش نشان چگونه کودک را زیر کنجاله نجات داد؟
    4. رسم عجیب مردم نیوزیلند برای خوردن سوهان