با خوردن سیر سیاه شمال زبان و دهان شما سیاه می شود

در چند دهه اخیر، زیرگروه های منفرد از عوامل گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها، گیاهان و آجیل برای استفاده به عنوان مکمل های مغذی مورد توجه قرار گرفته اند و به دلیل فواید سلامتی متعددشان از جمله پیشگیری از بیماری ها شناخته شده اند.

در این میان سیر سیاه شمال یکی از مهمترین منابع غذایی نه تنها برای فواید سلامتی بلکه به عنوان یک داروی سنتی در سراسر جهان بوده است. با وجود تمام فواید سیر برای سلامتی، مصرف جهانی سیر در حال کاهش است.

برخی افراد به دلیل طعم و بوی تند و آزاردهنده آن تمایلی به خوردن سیر تازه ندارند و در برخی افراد می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. بنابراین، محققان در تلاشند تا از سیر خام به اشکال مختلف از جمله سیر دودی، روغن سیر، آب سیر، قرص مکمل، پودر سیر و غیره برای رفع این ناراحتی ها استفاده کنند.

در میان محصولات مختلف فرآوری سیر تجاری موجود، سیر سیاه (BG) به عنوان سریعترین غذای سالم شناخته شده است و بیشترین مطالعه را دارد. اگرچه منشا BG مشکوک است، اما اعتقاد بر این است که این محصول از زمان های قدیم در کره، ژاپن و تایلند مصرف می شده است.

در سال 2014، BG ارزش بازار تخمینی را در حدود 94 میلیون دلار گزارش کرد. BG شکلی از سیر کهنه شده است که از سیر خام (Allium sativum) از طریق واکنش میلارد در دمای بالا (60 تا 90 درجه سانتیگراد) و رطوبت (70 تا 90٪) برای یک دوره زمانی به دست می آید.

بوی بد و تند سیر تازه در طول فرآیند پیری به بافتی جویدنی و طعم شیرین تبدیل می شود [19]. فرآیند پیری نه تنها مواد مغذی و ویژگی های حسی BG را اصلاح می کند، بلکه زیست فعالی را نیز بهبود می بخشد.

مزایای سلامتی مصرف BG تا حد زیادی با وجود مواد فعال زیستی مانند فنل و ارگانوسولفور مرتبط است. اجزای زیست فعال BG طیف گسترده ای از عملکردهای فیزیولوژیکی را در بدن انسان نشان می دهد که ممکن است پتانسیل درمانی برای درمان بیماری های مختلف داشته باشد.

مطالعات متعدد فعالیت های زیستی BG را نشان داد، از جمله آنتی اکسیداسیون، ضد التهاب، ضد چاقی، محافظت از کبد، کاهش چربی خون، ضد آلرژی، تعدیل ایمنی، پیشگیری از قلب و عروق و محافظت عصبی.