اندازه گیری خواص رئولوژیکی روغن موتور xpress یک کار چالش برانگیز است. توانایی اندازهگیری ویسکوزیته در محدودهای از نرخهای جریان، و در نتیجه نرخهای برش، قابلیتهای رئومتریک را از پیش فرض میکند.
ویسکومترهای مخروطی، صفحه ای و سیلندر کواکسیال توانایی بیشتری برای اندازه گیری در نرخ برش بالاتر دارند. در این کار از ویسکومتر لوله مویرگی استفاده شد. روغن کهنه شده ابتدا در شرایط واقعی کار کرده و سپس ویسکوزیته آن با استفاده از این نوع ویسکومتر اندازه گیری شد.
اولویت در اینجا به روغن مصنوعی SAE 10W40 داده شد که یکی از پرکاربردترین روان کننده ها در صنعت خودروسازی است و همچنین روغن مصنوعی پایه موتور مورد بررسی که توسط Zavos و همکاران گزارش شده است.
روش آزمایشی برای اندازه گیری ویسکوزیته روغن موتور گام به گام در شکل 2 توضیح داده شده است. ویسکوزیته دینامیکی (n) به صورت زیر تعریف می شود:
(1) جایی که R شعاع لوله مویرگی است، l طول لوله مویرگی است، و شیب خط تعریف شده است، که تغییر Δp در مقابل q را نشان می دهد.هنگامی که مجموعه ای از اندازه گیری ها برای سرعت جریان دریافت شد، مقادیر با فشارهای مربوطه ترسیم شدند.
برای اطمینان از اینکه جریان قطعاً یک جریان پوازوی است، مقادیر تجربی باید از یک معادله خط مستقیم پیروی کنند. عدم قطعیت های زیادی در رابطه با دستگاه های اندازه گیری ویسکوزیته، برخورد با فرآیندها، عبارات ریاضی، اندازه گیری ها و غیره وجود دارد.
در این کار، ویسکومتر لوله مویرگی توصیف شده برای اندازه گیری ویسکوزیته استفاده شد. با توجه به فرآیندی که این دستگاه خاص دنبال می کند، پارامترهای زیر برای تجزیه و تحلیل عدم قطعیت ضروری است:
عدم قطعیت در اندازه گیری فشار، عدم قطعیت در اندازه گیری دبی، عدم قطعیت در اندازه گیری حجم، عدم قطعیت در اندازه گیری زمان، عدم قطعیت از شعاع لوله مویرگی، عدم قطعیت از طول لوله مویرگی.